Opsummerede råd om musikundervisning

Her er en lille opsummering af de gode råd som forskellige lærere har bidraget med:


  1. Styr undervisningen inden du træder ind i lokalet. Afstik retningslinier for hvordan eleverne skal opføre sig.

  2. Aftal et eller flere tegn som betyder ”nu skal I være stille”, "nu skal i stå op" og lignende, så du ikke skal råbe for at komme igennem.

  3. Indfør evt en konkurrence som ramme for undervisningen, som motiverer eleverne til selv at føre justits. Se Gode råd fra Mads Bo Falk.

  4. Du skal være i stand til at kunne spille det instrument du vil bruge på et grundlæggende niveau.

  5. Hav fokus på at opnå flow i timen. Undlad at stoppe sammenspillet, hvis du kan give informationen med tegn eller direktion. Dette er mere udtalt i musik end andre fag.

  6. Planlæg overgange i undervisningen. Tænk over hvordan du kommer fra én aktivitet til en anden.

  7. Tænk over hvordan du kan bruge den anden lærer/voksne som er med i undervisningen. Måske er vedkommende ikke musikerfaren, men vil gerne medvirke hvis det er muligt.

  8. Hav tålmodighed. Du skal måske til at indføre en kultur i musikundervisningen, der er anderledes end de er vant til - det tager tid.

  9. Vælg fagligt indhold du selv brænder for. Så smitter det af på din undervisning.

  10. Brug gerne dit materiale flere gange. Børnene kan godt lide gentagelser - måske med små variationer.

  11. Justér dine forventninger, så du ikke har samme krav som til børnene der selv har valgt at komme i musikskolen. Se kvaliteterne i processen.

Gode råd om undervisning